Ombouw Hoekse Lijn na jaren in aantocht
Na jarenlang gediscussieer en een lange tijd van stilstand vanwege financiële onzekerheden, begint het plan voor de ombouw van de Hoekse spoorlijn vorm te krijgen. Er is nu zicht op het vrijkomen van subsidie uit de Stadsregio en op een bijdrage vanuit de Rijksoverheid. Op 12 december zal het bestuur van de Stadsregio een besluit nemen. De gemeenteraad van Maassluis werd dinsdagavond op de hoogte gebracht van de laatste stand van zaken.
Het is de bedoeling dat de lijn tussen Hoek van Holland-Strand en Schiedam Centrum wordt omgebouwd van een normale spoorweg naar een zogeheten lightrail, te vergelijken met de Randstad Rail. Het ombouwen tot lightrail zal ongeveer vijf maanden duren. In die tussentijd zal alternatief vervoer over de weg door middel van bijvoorbeeld bussen plaatsvinden, maar ook over het water.
Johan Dolman, algemeen projectmanager bij de Stadsregio, kon ook de exacte locatie aangeven, waar het nieuwe station Steendijkpolder in Maassluis gerealiseerd zal worden. Dit station komt ter hoogte van de drie Waterwegtorens aan de Merellaan. Het station Hoek van Holland-Strand zal naar alle waarschijnlijkheid verschoven worden tot vlakbij het strand.
Een van de nadelen ten opzichte van de huidige lijn is, dat de lightrail niet van Schiedam Centrum tot aan Rotterdam Centraal wordt doorgetrokken. Dit betekent dat reizigers die naar Rotterdam Centraal willen reizen, moeten overstappen op Schiedam Centrum. Echter over de gehele Hoekse Lijn zal in het algemeen een tijdwinst worden behaald van 1 à 2 minuten. Dolman geeft overigens aan, dat slechts 11% van de huidige reizigers doorrijdt naar Rotterdam.