Archief

Inventarisatie knelpunten evenementen

De vergunningaanvraag voor een evenement in de gemeente Westland moet makkelijker. Dat was een van de rode draden die woensdagavond liepen door de bijeenkomst 'Evenementen op z'n Westlands'. Organisatoren van evenementen, brandweer, politie en burgemeester Van der Tak gingen in De Kiem in 's-Gravenzande met elkaar in discussie over de spelregels voor evenementen.

Bij het aanvragen van een vergunning worden veel fouten gemaakt, waardoor de procedure vertraging oploopt. Van der Tak zei, dat meer dan 70% van de vergunningaanvragen fout wordt ingevuld. De burgemeester kon melden, dat er een aantal veranderingen zit aan te komen. Zo wordt aan elk evenement een vaste accountmanager toegewezen. Deze kan onder meer hulp bieden bij het aanvragen van een vergunning.

Daarnaast was er ook veel discussie over de inzet van politie. Veel organisatoren vroegen zich af, hoe een analyse voor een evenement wordt gemaakt, aan de hand waarvan vervolgens wordt bepaald hoeveel politie-inzet er nodig is. Tevens vroegen organisatoren om meer duidelijkheid te creëren tot hoe ver hun verantwoordelijkheid rondom een evenemententerrein reikt. Geopperd werd om per evenement een simpele plattegrond te maken, waarop is te zien waar de verantwoordelijkheid van de organisatie eindigt en die van de politie begint.

Om alle ideeën die zijn geopperd te bundelen, wordt de komende weken gewerkt aan een overzichtelijk verslag. Dit verslag zal voor iedereen in te zien zijn via de website van de gemeente Westland.