Archief

'Ontgassen schepen oorzaak benzeenpieken'

De benzeenpiek die zondag in Maassluis is geregistreerd, is geen uitzondering. Het probleem speelt al langer op een veel bredere schaal. Dat stelt Mark Lensselink, fractievoorzitter van VVD Hoek van Holland, die sinds 2010 bezig is met dit probleem. Deze pieken worden volgens deskundigen veroorzaakt door schepen die gassen lozen. Dat is verboden, maar het wordt gedoogd.

Schepen die hun lading chemicaliƫn overslaan in terminals in de Rotterdamse haven houden na het leegpompen zogeheten Vluchtige Organische Koolwaterstoffen over, waaronder benzeen. Deze zijn na lange blootstelling schadelijk voor de gezondheid en kunnen leiden tot kanker. Het ontgassen is dan ook verboden, maar het Havenbedrijf heeft de 2e Pethaven ter hoogte van Hoogvliet en de Geulhaven ter hoogte van Vlaardingen aangewezen als locaties waar het lozen wordt gedoogd.



Daarnaast is het volgens Europese wetgeving voor schippers toegestaan om hun gassen al varend in niet dichtbevolkte gebieden te lozen. Echter, de term 'dichtbevolkt' is volgens Lensselink niet gedefinieerd. Volgens hem geven de deskundigen dan ook aan, dat het vermoeden bestaat dat schepen een 'rondje Waterweg' varen en net buiten de haven het gas lozen.

Lensselink stelt, dat er een relatief simpel en goedkoop systeem is dat het ontgassen overbodig maakt. Het zogeheten dampretoursysteem zorgt ervoor dat de verdreven gassen opgevangen en teruggeleid worden. In de Amsterdamse haven is al begonnen met het verplicht stellen van dit systeem.



Tussen Tweede Kamerleden, de Rotterdamse gemeenteraadsfractie van de VVD en havenwethouder Jeanette Baljeu zijn al diverse gesprekken geweest. Daarnaast zijn er contacten met zowel Westland als Maassluis en hebben externe deskundigen inmiddels op ambtelijk niveau contact met de Waterweggemeenten. Maar na ruim anderhalf jaar praten, worden er met enige regelmaat nog steeds benzeenpieken gemeten.