Charme-offensief voor Blankenburgtunnel
Het havenbedrijf van Rotterdam is een charme-offensief begonnen voor de aanleg van de Blankenburgtunnel tussen Maassluis en Vlaardingen, waarvan de ontsluitingswegen door een gebied zullen lopen die tot Midden-Delfland wordt gerekend. De tunnel stuit op veel verzet, niet alleen van de politiek in Maassluis maar ook van de bevolking. Die zien veel meer in de Oranjetunnel die een stuk westelijker zou moeten komen.
Dat bleek donderdagavond op een bijeenkomst in de Koningshof in Maassluis. De oeververbinding is belangrijk voor het Rotterdamse havengebied omdat deze dan beter wordt ontsloten. Onder de noemer 'het havenbedrijf komt naar je toe' bezoekt het havenbedrijf de komende weken diverse plaatsen. Donderdagavond was Maassluis aan de beurt. President directeur Hans Smits noemt de bezoeken niet echt een lobby, maar vindt wel dat de gesprekken daarover belangrijk zijn.
Hans Smits begrijpt dat de inwoners van het Midden-Delflandgebied tegen het vele verkeer zijn, maar komt op voor de ontsluiting van de haven. De haven biedt veel werkgelegenheid. Het zou volgens Smits niet te doen zijn als personeel uit de regio Westland dagelijks moet omrijden om op het werk te komen. Op den duur wil de Port of Rotterdam dat na de Blankenburgtunnel ook de Oranjetunnel wordt aangelegd.