FloraHolland Naaldwijk: 3% groei
De vestiging Naaldwijk van bloemenveiling FloraHolland realiseerde in 2010 een klokomzet van bijna 800 miljoen euro: een groei van ruim 3% ten opzichte van 2009. Dat zegt vestigingsmanager Gijs Kok, die blij is met dit herstel na de omzetdaling in 2009.
De groei werd vooral gerealiseerd in de eerste drie kwartalen van 2010, onder meer door een aantrekkende vraag vanuit met name Engeland en Rusland. In het laatste kwartaal vlakte de groei af, onder meer door de vroeg ingevallen winter. Met name de laatste weken liep de internationale vraag naar bloemen en planten daardoor sterk terug.
De prijsvorming bij de snijbloemen verbeterde bij een afname van het aanbod. Bij planten steeg de klokomzet iets. Bij een gelijk volume verbeterde de gemiddelde prijs licht, als gevolg van de toenemende vraag naar planten bij een groot aantal op marktplaats Naaldwijk gevestigde exporteurs.
Het aantal zogeheten Kopen Op Afstand-transacties is vorig jaar in Naaldwijk toegenomen tot 43% van de omzet. Bij bloemen bedraagt het omzetaandeel ruim 54%. Geringer van omvang, maar ook opvallend is de verdubbeling van het Kopen Op Afstand bij planten tot 9% van de omzet hierin.