Archief

'Groothandel niet prijsopjager bij groente'

Het soms grote verschil tussen de prijs die de consument voor groente en fruit betaalt en de prijs die de teler ontvangt, is in veel mindere mate toe te schrijven aan de groothandel dan aan de supermarkten. Dit stelt groothandelsorganisatie Frugi Venta op grond van een onderzoek dat door het instituut SEO is gehouden.

Uit dat breed opgezette onderzoek zou zijn gebleken, dat de brutomarge van de groothandel als percentage van de omzetwaarde tussen de 13 en 17% ligt, waar dit voor de supermarkt tussen 20 en 34% ligt. Directeur Willem Baljeu van Frugi Venta merkt daarbij overigens op, dat brutomarge niet gelijk staat aan winst, omdat alle kosten er eerst vanaf moeten worden getrokken.

Maar de conclusie is dus wel, dat de supermarkt een groter deel van de consumentenprijs verklaart dan de groothandel. Een vrij extreem voorbeeld betreft de rode paprika. Hierbij kan de brutomarge van de supermarkt oplopen tot 63% van de consumenteneuro, de rest komt terecht bij groothandel (7%), teler (24%) en BTW. (6%).

Categorieen:
Algemeen