Archief

CDA: Begeleiding hoogbegaafdheid

Het CDA heeft schriftelijke vragen aan het college gesteld betreffende hoogbegaafde kinderen in Westland.

Twee tot drie procent van alle basisschoolleerlingen is hoogbegaafd. Voor ongeveer de helft tot 80% leidt dat tot problemen in het volgen van regulier groepsonderwijs. Dit betekent in de praktijk dat veel kinderen gaan onderpresteren (zich aan de groep

aanpassen), niet meer naar school willen, alle interesse in leren verliezen of rebels worden.

In Westland bevindt zich het landelijk informatie centrum hoogbegaafdheid (LICH). Dit centrum bestaat in oktober 2008, 10 jaar. In Westland wordt er relatief weinig gebruik gemaakt de kennis van dit centrum.

Het valt het centrum zelf op dat Westlandse basisscholen qua kennis van hoogbegaafde

kinderen achterblijven.

Het CDA heeft vragen gesteld of het college bekend is met de problematiek van hoogbegaafdheid binnen het reguliere groepsonderwijs, of zij het belang onderschrijft dat op de Westlandse basisscholen meer aandacht komt voor de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, of zij bereid zijn hierover met de basisscholen in contact te treden en initiatieven in het kader van passend onderwijs te stimuleren en of dit past binnen de huidige financiƫle middelen.

Categorieen:
Westland Algemeen