Bloemen minder populair
Bloemen zijn nu 4% goedkoper dan een jaar geleden, maar toch minder populair. Doordat andere producten in prijs zijn gestegen blijft er minder geld over voor een extraatje zoals een bos bloemen.
Nu de koopkracht en het vertrouwen van consumenten onder druk staat, kopen zij minder bloemen, zo blijkt uit een onderzoek van de Postbank. Ruim een derde van de 46.000 gepeilde bezoekers koopt nu minder vaak of minder grote bossen bloemen dan vorig jaar. 44% van de ondervraagde koopt evenveel bloemen als vorig jaar, terwijl 9% juist een betere klant van de bloemenstal is geworden.
Aan de prijs zal het niet liggen. In het eerste halfjaar van 2008 lagen de prijzen voor bloemen en planten 4% lager dan een jaar eerder. Het zijn vooral de hogere prijzen van andere producten zoals voedingsmiddelen en energie, waardoor consumenten minder geld in de portemonnee overhouden. Op bloemen is het dan makkelijker bezuinigen dan op de dagelijkse boodschappen.