Experiment dynamische snelheden A20
De stadsregio Rotterdam staat niet negatief tegenover een experiment met dynamische snelheden op de noordbaan van de A20, maar stelt wel dat de bestaande milieuwinst over de gehele dag behouden moet blijven.
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft onlangs tot het experiment besloten. De 80 km zone bij Overschie (A13) blijft vanwege de positieve milieueffecten gehandhaafd. Ook de huidige 80 km zone op de A20 blijkt positieve effecten op de leefbaarheid te hebben.
Daarentegen is in alle 80 kilometerzones de reistijd toegenomen door de lagere snelheid. Maar onder andere op de noordbaan A20 Rotterdam is de doorstroming ernstig verslechterd door de complexe lokale situatie, de filevorming nam met 40% toe.
"We moeten op zoek naar het optimum tussen leefbaarheid en bereikbaarheid" zegt Jeannette Baljeu, portefeuillehouder Verkeer en Vervoer. De stadsregio wil graag meedenken met de uitwerking van dit experiment.