Archief
Archief WOS

Archief WOS

B en W van Westland zien 'Ondernemende School' niet zitten

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Westland ziet geen heil in het initiatief 'Ondernemende School Westland'.

Dat heeft het college laten weten in een zienswijze die is gestuurd naar de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), onderdeel van het ministerie van onderwijs. Voor de opstelling van die zienswijze heeft de gemeente overleg gevoerd met bestuurders van bestaande scholen.

De initiatiefnemers van de Ondernemende School hebben, zoals de wetgeving hen verplicht, handtekeningen verzameld om te peilen of er voldoende animo onder de Westlandse bevolking is voor een dergelijk onderwijsconcept. Daarnaast hebben zij de voorgeschreven gesprekken gevoerd met de gemeente en de schoolbesturen. Zij zullen uiterlijk 31 oktober hun aanvraag officieel indienen bij de DUO.

Overeenkomsten

"Wij zijn van mening dat het onderwijsconcept van de initiatiefnemers veel overeenkomsten heeft met bestaande concepten die in het Westland worden aangeboden en dat het om die reden niet veel zal toevoegen aan het onderwijsaanbod binnen de gemeente", aldus het college. Uit de beschikbare informatie is volgens B en W niet op te maken wat de onderliggende motieven en de wetenschappelijk basis van het voornemen zijn om dit initiatief te starten.
"ls het louter ontevredenheid over het huidige onderwijsaanbod, onbekendheid met het huidige aanbod, gebrek aan plaatsingsmogelijkheden bij andere conceptscholen, idealisme van een groep ouders of zijn het andere beweegredenen?", vraagt het college zich af.

Verder wordt aangevoerd: "Verschillende scholen bieden in de verschillende dorpskernen (traditioneel) al vernieuwingsonderwijs aan. Daarbij worden nieuwe inzichten en ontwikkelingen op diverse terreinen toegepast, zoals het geval is op verschillende de Montessori- en Daltonscholen in het Westland. De ideeën van de Ondernemende school hebben in het huidige onderwijsaanbod dus al een plek in Westland. De expertise van de bestaande scholen is immers groot en divers."

Waldorfpedagogiek

De Ondernemende School zal onderwijs bieden volgens de zogeheten Waldorfpedagogiek. “Hoewel de initiatiefnemers stellen dat deze pedagogiek wezenlijk verschilt van andere pedagogieën, zien wij dit anders. Wij zien bijvoorbeeld sterke gelijkenissen met de Montessoripedagogiek, die al in het Westland wordt aangeboden. Zo zijn beide methodes op het idee gebaseerd dat een kind zijn/haar vaardigheden op individuele/onafhankelijke en vrije manier kan ontwikkelen. Daarnaast gaan beide methodes ook uit van het vormen van een 'community' met de ouders, zodat deze actief bij het onderwijs van hun kinderen worden betrokken.
Gezien het feit dat beide methodes sterk op elkaar lijken, zijn wij van mening dat het toevoegen van de Ondernemende School geen verrijking van het aanbod zal zijn", concluderen B en W.

Volgens de wetgeving dienen de initiatiefnemers ook de optie te verkennen dat hun onderwijsconcept kan worden aangeboden door middel van samenwerking met een bestaande school. "Wij zijn van mening dat dit vaste onderdeel van de procedure niet is verkend door de initiatiefnemers. Wij dringen er dan ook op aan dat de initiatiefnemers eerst het gesprek aangaan met de bestaande scholen en het samenwerkingsverband om te kijken of hun ideeën ook vorm kunnen krijgen via deze wijze".

B en W stellen tot besluit van de zienswijze: "Hoewel wij onze waardering uitspreken voor de passie en gedrevenheid van de initiatiefnemers, zien wij er van af om ons achter het initiatief te scharen."

Het wachten is nog op een (gevraagde) reactie van de initiatiefnemers op de zienswijze van het college van B en W.

Categorieen:
Nieuws Algemeen Westland