'Hoeks stationsgebouw in sneltreinvaart bestemming geven'
Sinds de aanleg van de metrolijn in Hoek van Holland is het historische stationsgebouw in rap tempo achteruitgegaan. Het gebouw verpaupert zienderogen.
Het stationsgebouw van Hoek van Holland dateert uit 1893. Het gebouw heeft een bijzonder rijke geschiedenis, maar daar lijken weinig mensen zich druk om te maken.
Henk van der Lugt, voorzitter van het Historisch Genootschap Hoek van Holland, kent de geschiedenis: "De Hoekse lijn zou eerst door particulieren worden betaald. Uiteindelijk is deze door de staat aangelegd. Ze wilden graag een snelle verbinding tussen Den Haag, Amsterdam en Londen hebben. Met een trein die aansluit op een boot zijn passagiers en goederen in zes uur in Engeland. Dat was het idee."
Tekst gaat verder onder de video
Vroeger kwamen de mensen die met de boot of trein in Hoek van Holland aankwamen vanaf een zijingang het restaurantgedeelte van het gebouw binnen. "Door de jaren heen hebben hier miljoenen mensen gelopen", vertelt Van der Lugt. "Dat zijn veel mensen vergeten."
Het gebouw is nu niet meer in dienst als stationsgebouw. En dat is te zien. Van der Lugt ziet het met lede ogen aan. "Daar hoef je echt geen bordje voor neer te zetten. Er wordt niks meer aan gedaan. Het zou hartstikke goed zijn als iemand het gebouw overneemt en er een nieuwe bestemming aan geeft." Van der Lugt denkt bijvoorbeeld aan een hotel of iets dergelijks. "Maar als er iets gaat gebeuren, moet er vaart inkomen. Want het gaat steeds erger achteruit en het wordt steeds duurder om het aan te pakken."