Opvolger Fast Ferry niet voor mei in vaart
De veerverbinding Hoek van Holland - Maasvlakte keert volgend jaar hoogstwaarschijnlijk terug, maar gebruikers moeten zeker tot mei wachten.
Dat schrijft wethouder Said Kasmi aan de gemeenteraad van Rotterdam. De nieuwe veerboot is de opvolger van de Fast Ferry, die eind dit jaar uit de vaart wordt genomen.
De Fast Ferry moet stoppen, omdat er geen exploitant is gevonden om de dienst van vervoerder RET over te nemen. Een aanbestedingsprocedure liep op niets uit. Op nadrukkelijk verzoek van de Hoekse gebiedscommissie en de gemeenteraad is de wethouder toch gaan zoeken naar een alternatief.
In een brief erkent Kasmi het belang van de veerverbinding, maar dan voornamelijk op het recreatieve vlak. "Hoewel het veer in 2008 in het leven is geroepen als woon-en werkverkeer verbinding, heeft er een verschuiving plaatsgevonden naar een recreatieve verbinding. Zo maakten in 2018 45.000 mensengebruik van het veer waarvan 30.000 met recreatieve doeleinden." Fietsers vormen de grootste groep gebruikers en ook veel bezoekers van Futureland op de Maasvlakte nemen de boot. De meeste mensen varen in de zomermaanden en de weekenden.
In de zoektocht naar een nieuwe exploitant wordt daarom ingezet op een recreatieve veerverbinding. "Deze keuze geeft meer ruimte als het gaat om materieel, vaarbewegingen, vaartijd en frequentie. De verwachting is dat daarmee wel partijen in de markt kunnen worden gevonden die interesse hebben in de exploitatie van deze verbinding." De wethouder wil samen met de gebiedscommissie, het havenbedrijf en de provincie de uitgangspunten verder aanscherpen. Rotterdam streeft ernaar de verbinding in mei 2022 operationeel te hebben.