Kans op een nieuwe tunnel in Maassluis steeds kleiner
De kans dat de nog te bouwen wijk De Kade in Maassluis ontsloten wordt doormiddel van een tunnel onder het spoor, wordt steeds kleiner. De gemeenteraad vroeg een gespecialiseerd bureau om de mogelijkheden daartoe te onderzoeken, en uit dat onderzoek blijkt dat een tunnel voor de verkeersafwikkeling een dure en ingrijpende operatie wordt.
Het bureau gaf dinsdagavond tijdens een thema-avond tegenover raadsleden aan dat zij vier varianten als serieuze optie zien. Slechts één daarvan betreft een plan met een tunnel, maar de aanleg ervan zou toch zeker wel rond de 16,8 miljoen euro kosten, om nog maar te zwijgen over de 'onhandige' inpassing binnen het gebied.
De goedkoopste optie, waar toch zeker zo'n 2,2 miljoen voor neergeteld moet worden, is een stuk minder ingrijpend qua inrichting, maar kan voor extra verkeersoverlast zorgen. Bij deze variant wordt de nieuwe wijk als het ware in tweeën gesplitst, zodat de westelijke helft via de huidige Deltaweg ontsloten wordt en het oosten van de wijk weg moet rijden via de Vlaardingse Dijk.
Voor zo'n 3,8 miljoen euro wordt de gelijkvloerse spoorwegovergang naar de wijk De Kade verplaatst van het Havenplein naar het Stationsplein. Ook in dit plan is de wijk als het ware in tweeën verdeeld. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat een onlangs geplaatst transformatorhuisje voor de Hoekse Lijn zal moeten wijken voor de nieuwe overgang.
Voor nog een miljoen meer wordt de Prinses Julianalaan verkeersluw gemaakt en loopt er door de nog te bouwen wijk een juist wat drukkere weg (de zogeheten 'robuuste Handelskade' - red.). De overgang bij het Havenplein komt dan te vervallen.
De gemeenteraad en het bestuurscollege gaan zich in de komende tijd buigen over de varianten. Ook andere onderzochte varianten kunnen nog op tafel komen, maar worden daarentegen niet als 'kansrijk' bestempeld door het gespecialiseerde bureau.