Archief

Investering van 15 miljard euro in regionale economie

De komende jaren moet 15 miljard euro worden geïnvesteerd in het zuidelijk deel van de Randstad om de economie te stimuleren en toekomstbestendig te maken. Dat zou er onder meer toe moeten leiden dat er in tien jaar ongeveer 50.000 nieuwe banen bijkomen. Dat meldt mediapartner Omroep West.

De plannen staan in een investeringsprogramma van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, de provincie Zuid-Holland en de regio's rond Leiden en Dordrecht. Het programma bestaat uit 150 projecten die zijn aangedragen door de betrokken gemeenten, de provincie, kennisinstellingen en het bedrijfsleven. Volgens de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) kan uitvoering ervan leiden tot twee tot vier procent extra economische groei op jaarbasis.

Vier pijlers

Als de plannen inderdaad worden uitgevoerd wordt de zuidelijke Randstad op vier gebieden versterkt:

  • Vernieuwingen op het gebied van energie. De glastuinbouw, Rotterdamse haven en woningen moeten zuiniger worden en overstappen van fossiele energie naar CO2-neutrale bronnen. Omstreden op dit punt is de aanleg van de warmterotonde. Dat is een gigantisch netwerk dat restwarmte van de Rotterdamse haven naar de tuinbouw en woningen moet transporteren. Den Haag heeft duidelijk gemaakt dat dit geen gebruik mag gaan maken van fossiele energie.

  • Het vernieuwen van steden. Dat betekent onder meer de omvorming van oude wijken naar duurzame, gezonde en betaalbare woon- en leefgebieden. Maar ook het groen houden van nu nog groene gebieden. Midden-Delfland zou met andere groene gebieden ten noorden van Rotterdam moeten worden verbonden tot een Central Park.

  • De economie moet een impuls krijgen. Dat kan onder meer door de universiteiten van Leiden en Delft te steunen, door de campussen een impuls te geven. Ze moeten beter bereikbaar worden met fiets en openbaar vervoer. Belangrijk is ook het versterken van The Hague Security Delta, waar wordt gewerkt aan een veiliger wereld. Deze samenwerking tussen overheden, opleidingen en bedrijfsleven geldt als een van de belangrijke nieuwe economische pijlers van Den Haag.

  • Het verbeteren van de bereikbaarheid, zowel fysiek als digitaal. Dat betekent in de praktijk dat de spoorlijn Leiden-Dordrecht helemaal viersporig moet worden. Ook wordt gedacht aan een lightrail-verbinding tussen Zoetermeer/Rotterdam naar Scheveningen. De bestuurders willen ook de N44 bij Wassenaar en Veilingroute door het Westland aanpakken. Verder moet er uitbreiding van het glasvezelnetwerk in de regio komen.