'Zorg voor goederenspoor tussen De Hoek en Rotterdam'
Het Cluster Agrologistieke bedrijventerreinen Westland is niet blij met de nieuwe plannen voor de ombouw van het treinspoor tussen Rotterdam en Hoek van Holland tot metrolijn. Daardoor is maar tot en met Vlaardingen goederenvervoer per trein mogelijk en dat heeft negatieve gevolgen voor Westland.
Op dit moment lopen er verschillende verschillende experimenten om goederen vanaf de Rotterdamse haven eerst naar de haven in Hoek van Holland te verschepen, waarna het vervolgens per spoor naar de agro logistieke bedrijven in Westland en verder landinwaarts vervoerd wordt. Die lijken vergeefs als er straks een metrolijn komt.
De Hoekse Lijn zou er straks voor gaan zorgen, dat het wegennet zwaarder belast wordt door vrachtwagens. En dat levert meer CO2-uitstoot op. Het vervoer per spoor is daarnaast niet alleen duurzamer, maar zou ook voor de Greenport Westland een grotere afzetmarkt voor versproducten opleveren dan met trucks. Mede vanwege de steeds strenger wordende regels wat betreft het houden van rust voor chauffeurs.
Het Cluster behartigt de belangen de bedrijventerreinen ABC Westland, Honderdland, Transportcentrum Westland, Coldenhove en Handelscentrum Westerlee en heeft nu een zienswijze ingediend.