Weer verhalen over misstanden rond arbeidsmigranten
Arbeidsmigrante Dorota zegt bij bij een Westlands uitzendbureau te hebben gezien hoe medewerkers werden geïntimideerd door 'bodyguards' en vertelt dat een boze arbeidsmigrant in elkaar werd geslagen.
Haar verhaal is vanaf vandaag te lezen in het boek Arbeidsmigranten in Nederland van journaliste Hassnae Bouazza. De schrijfster geeft in samenwerking met vakbond FNV een "schokkende" inkijk in de werk- en woonomstandigheden van arbeidsmigranten in Nederland. Het boek is vanmiddag overhandigd aan minister Van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Bouazza deelt de verhalen van zes arbeidsmigranten in Nederland. Onder hen Dorota, een Poolse die in 2000 in de Westlandse kassen terecht kwam. Dorota sprak goed Engels en kon daardoor goed communiceren met mensen. Daarmee vond ze ander werk, eerst als tandartsassistente. Later werd ze ook de Nederlandse taal machtig en kwam ze te werken op kantoor bij uitzendbureaus.
Dorota vertelt hoe ze in een 'Polenhotel' op een kamer een man aantrof, die roerloos op de grond lag. Hij zou van grote hoogte naar beneden zijn gevallen en vervolgens door zijn werkgever voor de deur van het hotel gelegd. De man moest kruipend naar zijn kamer. Bij een ander uitzendbureau werd volgens haar over arbeidsmigranten gesproken alsof het dieren zijn.
Intimidatie
In het verhaal komt ook uitgebreid uitzendbureau Efficient At Work naar voren. De Poolse noemt het "de vreselijkste plek waar ik ooit gewerkt heb en waar de schellen me echt van de ogen vielen". Volgens haar had het bedrijf een 'nogal hardhandige manier van handhaven'. Mensen die zich ziek meldden, kregen een bezoekje van 'intimiderende bodyguardtypes' en werden daarna ontslagen. "Ik ging een keer mee naar een zwangere vrouw die zich had ziek gemeld. Ze logden met haar gegevens in op haar app en zeiden dat ze moest tekenen voor haar ontslag. Dit was midden in coronatijd en de vrouw wist niet wat ze moest doen. Ik keek haar aan en gebaarde met mijn hoofd dat ze niet moest tekenen", zo is te lezen.
Ook zou een arbeidsmigrant boos naar kantoor zijn gekomen, omdat hij niet was uitbetaald. "De bodyguards werden op hem afgestuurd, 'the efficient way', ze hebben hem in de auto ergens mee naartoe genomen en helemaal in elkaar geslagen. Die man is verdwenen en ik heb hem nooit meer gezien." Dorota sprak zich uit over de werkwijze, maar zou te horen hebben gekregen dat ze weg kon gaan als het haar niet beviel. Dat deed ze uiteindelijk.
Voor praktijken van fysiek geweld of bedreiging is in ons bedrijf geen plaats.
André van Leent, eigenaar Efficient At Work
Een woordvoerster van vakbond FNV laat weten dat Efficient At Work vooraf niet is geïnformeerd over de publicatie, maar dat het verhaal "juridisch is gedekt".
De WOS heeft het uitzendbureau om een reactie gevraagd op het verhaal in het boek. Schriftelijk laat eigenaar André van Leent weten: "Het boek is ons niet bekend. Hoor en wederhoor heeft ook niet plaatsgevonden. Dat had wel moeten gebeuren. Want als ik hoor wat er nu kennelijk over ons wordt geschreven, dan raakt mij dat diep. Wij zijn een bedrijf dat zich met hart en ziel inzet voor klanten én voor werknemers. Het is eigenlijk te dol voor woorden dat ik mij nu moet verdedigen, maar toch: voor praktijken van fysiek geweld of bedreiging is in ons bedrijf geen plaats. Nu niet. Nooit niet."