Westlandse bouwt mee aan door mens aangedreven onderzeeër
Marije Meijndert uit De Lier is onderdeel van een bijzonder team van Technische Universiteit Delft en Vrije Universiteit Amsterdam. Zij zit in het negende WASUB-team, een team dat werkt aan een door mens aangedreven onderzeeër. Met die onderzeeër zal zij in juni meedoen aan een internationale race tegen ander universiteiten op de marinebasis in Washington DC.
Meijndert studeert bewegingswetenschappen aan de VU in Amsterdam. Haar taak is om de piloot van de boot zo efficiënt mogelijk te trainen. De boot komt vooruit met een trapmechanisme, net als bij een fiets. De piloot ligt op zijn buik, een bijzondere positie om in te trappen. Om hem zo goed mogelijk aan de beweging te laten wennen, ontwerpt Marije trainingsschema's.
Om de race zo veilig mogelijk te laten verlopen, is de boot niet waterdicht. Marije vergelijkt het met een auto die te water raakt. "Dan krijg je door de waterdruk de auto niet open, hetzelfde geldt voor de onderzeeër. De boot is gevuld met water, dus de piloot drijft als het ware met een duikpak aan." Ook zit er een soort veiligheidsboei in de boot, die naar boven drijft wanneer de piloot zijn stuur loslaat.
Het negende WASUB-team hoopt op 24 juni het snelheidsrecord uit 2016 te verbeteren. Dat record staat op 7,42 knopen, dat is 13,74 kilometer per uur.
Naast menselijk aangedreven onderzeeërs faciliteert de TU ook teams die andere innovatieve voertuigen maken. De bekendste is misschien wel het Solar Team, dat een auto op zonnecellen maakt. Andere teams maken onder ander snelle fietsen, raceauto's en raketten.