Westlanders halen dagelijkse boodschappen dichter bij huis
Voor de dagelijkse boodschappen is de eigen dorpskern voor veel Westlanders steeds meer in trek. Dat blijkt uit cijfers van I&O Research en DTNP. In 's-Gravenzande en Poeldijk is hieraan in 2016 zo'n tien miljoen euro meer uitgegeven dan in 2011. Naaldwijk moet het stellen met beduidend minder winkelend publiek. Voor de dagelijkse en de niet-dagelijkse boodschappen werd in totaal 25,2 miljoen euro minder uitgegeven in vijf jaar tijd.
Ook in De Lier (+5,2 miljoen) en Monster (+4,1 miljoen) werd in 2016 meer uitgegeven dan in 2011 aan dagelijkse boodschappen. Het centrum van Wateringen (-0,9 miljoen) trok minder publiek dat geld uitgaf aan brood, groente, melk, etcetera.
Duidelijk is dat het internetshoppen in bijna elke dorpskern ten koste gaat van de bestedingen aan de lokale middenstand. Alleen in Poeldijk stegen de uitgaven aan niet-dagelijkse boodschappen met 1,2 miljoen euro.