'Start campagne om jeugd bewust te maken van gevolgen alcohol'
"Het is te makkelijk om alleen te roepen dat ouders het alcoholgebruik van hun kinderen beter in de gaten moeten houden", dat zei Piet Brederoo, voorzitter van Horeca Westland, zaterdagochtend in het programma Dwars Door De Morgen op WOS Radio. Hij reageerde daarmee op de uitspraken van dokter Van der Lely donderdagavond tijdens een raadsinformatieavond.
Brederoo was zelf ook aanwezig en sprak over een 'mooie presentatie' van de kinderarts. Ouders kunnen wel een rol spelen in het verminderen van alcoholgebruik onder jongeren, maar zij kunnen niet alles voorkomen. Beter is het starten van een campagne, zegt de horecavoorzitter. "Ga naar scholen toe en vertel de jeugd daar wat alcohol met je hersenen doet. De jeugd moet meer besef krijgen."
In 2014 ging de grens om alcohol te kopen omhoog van 16 naar 18 jaar. Sindsdien komt er nauwelijks meer 'jonge jeugd' in horecagelegenheden, merkt Brederoo. "16- en 17-jarigen drinken veelal thuis en in hokken. Voorheen zaten ze wel in de horeca en werd er gedronken onder toezicht van mensen die er verstand van hadden." Volgens Brederoo is het buitensporige alcoholgebruik door jongeren daardoor maar voor een klein deel op te lossen door de horeca.