Strategie FloraHolland: marktgroei in breedte en diepte
Veilingcoöperatie FloraHolland heeft als ambitie, dat in de komende vijf jaar méér consumenten méér zullen gaan uitgeven aan bloemen en planten. Dat staat in de woensdag gepubliceerde concept-strategie 'FloraHolland 2020'.
Over klantgerichtheid wordt gesteld, dat de sierteeltketen te veel intern gericht is. "Dit is niet onbegrijpelijk gezien de omstandigheden van veel marktpartijen en de onduidelijke koers van FloraHolland", zo wordt gesteld. FloraHolland wil zich daarom gaan inzetten om de consument beter te begrijpen en te beïnvloeden. Maar er wordt tevens geopperd, dat de veiling "activiteiten na het koopmoment zoveel mogelijk aan de markt gaat overlaten".
Het is een ambitie van de nieuwe directie om ervoor te zorgen, dat FloraHolland de beste kennis van markten en consumenten in huis heeft. Ze beoogt een leidende rol in de promotie van sierteelt in Europa en wil tevens hét innovatiecentrum zijn van de wereldwijde sierteelt.
FloraHolland blijft geloven in de kracht van de veilingklok. Toch zal er in de komende periode een continue druk op de kosten blijven. Deze trend, die al jaren bestaat, zal onvermijdelijk tot kostenreductie moeten leiden. "Dit zal helaas consequenties hebben voor de werkgelegenheid", aldus FloraHolland. "Gedwongen ontslagen horen niet tot ons beleid en wij zullen er alles aan doen om dit in de toekomst te vermijden. We kunnen het echter niet uitsluiten", aldus het management.
In de maand oktober belegt FloraHolland in totaal vijftien bijeenkomsten om met leden en klanten van gedachten te wisselen over de concept-strategie voor de komende vijf jaar.