Archief

Glasgroententelers gooien het roer om

Het roer moet snel om in de afzet van glasgroenten. Vergaande samenwerking, verhoging van de marktkennis en versterking toegevoegde waarde zijn daarbij noodzakelijk om de concurrentiepositie structureel te verbeteren.

Dit blijkt uit het strategische plan van aanpak dat is opgesteld door een brede groep glasgroententelers. Het plan is mede tot stand gekomen naar aanleiding van de EHEC-crisis, die een schade heeft veroorzaakt van meer dan 210 miljoen euro.

Maar de glasgroententeelt staat al langer onder druk. De concurrentiepositie kalft af en de sector is verliesgevend geworden. Om de afzet structureel te verbeteren worden in het plan vier oplossingsrichtingen aangegeven.

De eerste richting, die de telers voor ogen staat, is het ontwikkelen van een visie op de afzet door de producenten zelf. In de praktijk blijkt dat zij te ver van de consument staan. Die kloof moet worden gedicht door nog

marktgerichter te produceren via meer kennis van consumentenwensen.

Ten tweede wil de productiesector een kort en krachtig onderzoek naar een snelle samenvoeging van afzetorganisaties. De versnipperde afzetstructuur verzwakt de Europese concurrentiepositie van de telers. Een derde richting is horizontale bundeling op productniveau. Er zijn nu te veel individuele aanbieders die onderling worden uitgespeeld.

Ten slotte wordt een landelijk platform ingericht om kennis te verzamelen, promotie te bundelen en het strategisch plan te bewaken.

Categorieen:
Algemeen